A tartalomhoz

Főmenü:


Hóhelyzet márciusban

Hírek > 2013

Fejér megye önkéntes tűzoltói is kivették részüket derekasan a 2013. március 14-17 közötti rendkívüli időjárási munkálatokból. Köszönet minden önkéntes tűzoltónak és segítőiknek áldozatos munkájukért!

Baracs ÖTE

Március 14: 17:00-23:40-ig
- 6-os út baracsi bekötőúton árokba csúszott szgk. (3 db) műszaki mentése; ezen folyamatok forgalmi biztosítása.
-Tolna- Fejér megyehatáron a 7,5 tonnás tehergépjárművek megállítása-parkoltatása.
-Árokba borult szgk.utasának kimentése. (Liget sor)

Március 15: 05:30-tól a baracsi bekötő út biztosítása, lezárása. Az úton betemetett 3db szgk. utasai kimentése. Dunaföldvári-Baracs bekötő út zárása, biztosítása-polgárőröknek besegítés, forgalombiztosítás stb. Szociálisan rászorult időseknek, víz, élelem kiszállítása, azok ingatlanjaiknak hó eltakarítása.(4 helyszín)
Közintézmények: faluház-kijelölt melegedő, öregek napközi otthona, orvosi rendelő, óvoda, iskola bejáratának eltakarítása. Azon idősebb rokonok, akiket a hozzátartozójuk telefonon nem értek el, otthonukban való felkeresése. Utcák felmérése-munkagépek kirendelése, Baracs- Nagyvenyim összekötőn, egy család gépkocsival árokba csúszott, ezek kimentése, út biztosítása.
21:30-kor az állomány levonult.

Március 16: A lezáratott 6-os úti bekötő út megnyitása- az úton belementek szgk. kiszabadítása, tulajdonosok megkeresése.
Wesselényi utca megnyitása gépi és kézi erővel.
- Idősek házainál besegítés- hólapátolás.
13:30-kor az állomány levonult.
A mentésben résztvevők létszáma: 15 fő.

Dócs Imre ÖTE tűzoltóparancsnok

Képek a beavatkozásokról:




____________________________________________________

Fehérvárcsurgó ÖTE

Röviden az alábbiak történtek 2013.03.14.- 17.-éig vonulási körzetünkben:
14.-én délután egy kenyeret szállító gépjármű csúszott az árokba fehérvárcsurgó belterületén, amit IFA gépjárműfecskendőnkkel sikeresen kihúztunk az árokból. Ezután kezdődött a hóvihar, ami miatt hajnalig folyamatosan a hóban rekedt gépjárműveket mentették egyesületünk tagjai. Településünket közúton öt irányból lehet megközelíteni. Az össes útvonalat lezárta a hó. Az ott rekedt gépjárműveket mentettük, próbáltuk az embereket bejuttatni a faluba, melegedő helyre. Már délután látni lehetett, hogy sokan településünkön ragadnak. Mivel mi dolgoztunk kint a terepen, mi szembesültünk először ezzel a problémával. Felhívtuk a polgármester asszonyt, egyeztettünk vele és jeleztük, hogy készüljenek fel a buszokon, személygépjárművekben utazók elhelyezésére. Kinyitották a művelődési házat, ahol fűtött, a helyzethez képest normális körülményeket biztosítottak a bajban jutott több mint 200 embereknek. Teát főztek, először hideg élelemmel látták el az oda betérőket, majd az óvodában főztek meleg ételt ebédre, így biztosítva az étkezést másnap délutánig, amíg fel nem szabadultak a közutak. A nagy létszám miatt később kinyitottak közösségi házat és templomot is a még érkezők részére.

Fehérvárcsurgó Igari út és a 81 főúthoz közelebbi oldalán hókotró ment árokba. Probléma az volt,,hogy egy beteget szállító mentő is mögötte rekedt a hóban, amit csak másnap délelőtt sikerült kiszabadítani.
2013.03.14. este Székesfehérvárról egy tűzoltó autó két fővel is Fehérvárcsurgón ragadt, akik esküjükhöz híven mindent megtettek, amit csak emberileg meg lehet tenni embertársaikért. Ők jutottak 15.-én hajnalban át Bodajkra a farfekvéses szülő nőhöz, akit levittek a Bodajki vasutállomásra és egy mozdony vitt tovább Székesfehérvárra.
Ők név szerint : Simon Csaba ftörm, Ambrus Sándor zls, kíváló emberek.

2013.03.14.-én 22-óra 15 perckor hívtak bennünket az FMKI-ból, hogy egy nő a presszó elött álló buszon rosszul lett, tudunk-e segíteni. Tűzoltó autóval a helyi doktornőt elvittük a beteghez,
aki megfelelő ellátásban részesítette őt.
2013.03.15. 05,00 óra: a helyi homokipari válalattól sikerült VOLVÓ rakodót szerezni / a gép kezelőjét kivittük a telephelyre / ami Csurgó felől el tudott indulni a mentő felé és az általa készített vájaton, a mentő a beteggel együtt bekerülhetett a művelődési házhoz.
15.-én reggel már fogytán voltunk az üzemanyaggal, tartalékainkat is felhasználtuk előző nap.
Homokipari vállalat sietett segitségünkre, telephelyükön megtankolhattuk gépjárműfecskendőnket és a tartalék kannákat is gázolajjal. Így gázolajat tudtunk adni a kinnrekedt fehérvári tűzoltóknak.
Végigjártuk az elakadt és elhagyott gépjárműveket és még találtunk egy főt aki az előző este saját felelősségére maradt az autójában. Bejött velünk a faluba.
15.-én délelőtt összeszedtük a falu lakosai által felajánlott élelmiszereket és eljuttattuk a művelődési házba. Mivel mi mozogtunk kint a terepen, rajtunk keresztül ment az információ a várakozó emberek felé.Tőlünk tudták meg, hogy mikor indulhatnak Bodajk, Székesfehérvár irányába. Amikor felszabadult a Fehérvárra vezető út, levittük a gépjárművezetőket a gépkocsikhoz.
Egy helyi család női tagja vállalta, hogy lakásukból, Facebookon keresztül friss üzeneteket továbbít, őt keresték az élelmiszer felajánlások miatt is, tőle kaptuk a címeket ahova mennünk kellett.
15.-én délután 15,00 óra körül áltunk be a tűzoltó szertárba.
16.-án reggel rendbetettük a tűzoltó autónkat, körbejártuk falunkat és felmértük, hogy melyik utcába kellene hókotrót küldeni. Ezt egyeztettük a polgármester asszonnyal.
Közben a 81-es főut még járhatatlan volt ezért a a forgalom, falunkon keresztül zajlott.
16.-án még kettő elakadásos és egy közuti balesethez kaptunk risztást.
Fehérvárcsurgó Önkéntes Tűzoltó Egyesület tagjai, mintegy 15 fő azt tették, amit ebben a helyzetben tenni kell végezték a dolgukat, segítettek embertársaikon.

Hiányosságok:

--- Amennyiben nem kapunk gázolajat a helyi homokipari cégtől, gépjárműfecskendőnk, már második nap megállt volna. Éves költségvetésünkben ilyenkor év elején már nincs annyi tartalék, hogy ezt a mennyiségű beavatkozást biztosítsa. Régebben MTSZ pályázatokat már év elején kiírták, első negyedévben eldöntötték és megkaptuk, átutalták a számlánkra az összeget. Tavalyi OKF pályázaton szakfelszereléseket kaptunk, amiből üzemanyagot, gépjármű javíttatást, kötelező gépjármű felelősség biztosítást nem lehet befizetni. Azok a közhasznú egyesületek, akik 1.000.000,- mFt-ot nem tudnak az adóhatóság felé felmutatni, elveszíthetik közhasznúsági fokozatukat és ezzel sok pályázati lehetőségtől is elesnek.
---- Felszereléseink hiányosak, nincsenek megfelelő védőruháink. Többnyire a levetett szatler ruhákat használjuk, de abból sincs megfelelő mennyiség szertárunkban. Védőcsizmája sincs mindenkinek. 40-órás végzettségű tagunk 25 fő, tehát ember az van a feladatok végrehajtásához csak rendes felszerelés kellene.
---- Hírforgalmazásunk katasztrófális, gyakorlatilag nulla. Sem URH, sem EDR rádióink nincsenek. Mi még VOLKI-TOLKI-val sem rendelkezünk. Nem azért mert nem szeretnénk ,csak nincs rá anyagi fedezet. Csak telefonokon keresztül saját költségen, amíg le nem merül a telefon, vagy be nem ázik. Általában azé merül le elsőnek, akinek a számát mindenki próbálja hívni, mert őt ismerik. Ha ez kiesik el vagyunk vágva mindenkitől.
Jól példázza a mi esetünk a helyzetet. A falunkban ragadt egy fehérvári tűzoltó autó, amivel mi csak akkor tudtunk beszélni, információt cserélni, amikor valahol a falun belül találkoztunk egymással. Közben még telefonon sem lehetett velük kapcsolatot tartani, mert lemerült a saját és a mi telefonunk is. Telefont töltőre tenni, ilyenkor nincs idő.
--- Gépjárműfecskendőnkben elvileg van fűtés, csak nem működik, meg szeretnénk csináltatni, de nincs rá fedezet.
Viszont az IFA gépjárműfecskendőnk jól vizsgázott, terepjáró képessége kiváló.

Fehérvárcsurgó, 2013. március 17.
Mihály István tűzoltóparancsnok

Képek a beavatkozásokról:



__________________________________________________________________

Fehérvári Tűzoltó Egyesület

A Fehérvári Tűzoltó Egyesület 2013. március 15-én egy gépjármű fecskendővel és négy fővel (Varga Lajos, Horváth László, Németi László, Koppán Viktor)

Székesfehérváron az elkerülő úton vett részt a mentési munkában.

Képek a beavatkozásokról:


_______________________________________________

Mezőfalva ÖTE


Mezőfalva Nagyközség Önkéntes Tűzoltó Egyesülete a rendkívüli időjárás során a következő mentési műveleteket hajtotta végre:
Március 14-én 17:55-kor kaptuk az első jelzést a Kisfaludy utcában egy terepjáró árokba hajtott. Az egységünk a jármű áramtalanítását elvégezte. A járműben 2 fő utazott, őket a mentők megvizsgálták személyi sérülés nem történt. A hivatásos egység kiérkezését megvártuk és a terepjárót a járművükkel az árokból kivontatták. 19:25-kor Kérte a segítségünket a dunaújvárosi hivatásos tűoltóság, miszerint várjuk meg őket és együtt induljunk el Sárbogárd irányába, mert több elakadt járműről kaptak bejelentést. A két jármű és legénysége kb. 8km-t haladt közösen, miközben 10-12 járművet szabadított ki a hó fogságából. Később felső utasításra az egységek különváltak. Az Újváros/1-es tovább haladt Sárbogárd felé mi visszaindultunk Mezőfalvára. Mivel az utat még nem zárták le visszafelé további 4 elakadt járművet szabadítottunk ki amiben összesen 13 személy volt. Mezőfalvára beérve egy fiatal házaspárt kellet elszállásolni akik nem tudtak hazajutni és a hölgy ráadásul terhes volt. Amint elhelyeztük őket kaptuk a következő jelzést miszerint Mezőfalván a régi szeméttelepi úton négy jármű elakadt a hóban. Ekkorra már olyan magas volt a hó fal, hogy csak gyalogosan lehetett megközelíteni a járműveket. Segítségül hívtunk egy helyi gazdát aki traktorjával jött és közös erővel kivontattuk a járműveket. A kocsikban összesen hatan utaztak egy részük helyi lakos a többiek ismerősöknél töltötték az éjszakát. Az utolsó mentéssel hajnali fél kettőkor végeztünk. Az egyesület járműve teljes személyi kapacitással dolgozott tehát nyolc fő teljesített szolgálatot a mentések alatt.
Március 15-én 11:38-kor érkezett egy kérés a dunaújvárosi Ht.-ról, hogy a hajnalban árokba dőlt vízszállító jármű kimentésében kérnek tőlünk segítséget. Egyesületünk tagjai ismét maximális létszámmal felült a járműre és a helyszínre indult. Folyamatos kapcsolatban voltunk a városi ügyelettel és közösen megszervezve kb. 16:00-ra a vízszállító kiemelése megtörtént. A továbbiakban az időjárás jobbra fordulásának köszönhetően nem volt elakadt jármű és nem kellett beavatkoznunk. Összességében a két nap alatt az egyesület 21 járművet és 21 főt mentett ki a hó fogságából.
A beavatkozásunkat nehezítette, hogy nem rendelkezünk EDR rádióval így csak mobilon keresztül tudtunk kommunikálni ami körülményessé tette az információcserét. További nehézség még az is, hogy a járművünkre nem tudtunk felnit, gumit venni, mert az önkormányzattól évi 100.000 forintot kapunk!!! Ez az összeg szinte arra elég, hogy leműszakiztassuk a járművet, befizessük a biztosítást és az autó még nem ment egy métert sem. Ha az idei évben nem kapunk segítséget veszélybe kerül az egyesület működése sőt már abban van. Égetően fontos lenne a tűzoltóautónk műszaki állapotának javítása! Kérem! Amennyiben módjában áll járjon közben az érdekünkben, hogy továbbra is segíthessünk a bajbajutott embereken! Mellékelten küldünk egy pár képet a pénteki mentésről. A csütörtökiről nem készültek képek, mert nem gondoltunk rá és nem vittünk gépet.


Mezőfalva 2013-03-17.

Sudár Mihály tű. zászlós

Képek a beavatkozásokról:

.

_______________________________________________

Pázmánd ÖTE

A Pázmándi Önkéntes Tűzoltó Egyesület vonulásai, 2013. március 14-15-én, Magyarország történetének eddigi legnagyobb emberfeletti küzdelmet is igénylő hófúvásában.

Március 14-15-én a pázmándi önkéntesek is kivették részüket a drámai küzdelemben. Az alábbi felsorolás a két nap alatti munkájukat tartalmazza.

Az M7-es autópályára érkezett az első jelzés. A 43-44 km-nél több autó szaladt egymásba. Itt beavatkozni nem kellett, de valamivel távolabb egy személyautó rohant egy kamionba, ahol drámai mentést végeztünk. A Skoda személyautó utasát kellett kivágnunk két feszítővágóval, hogy a mentőknek átadjuk. Áramtalanítottunk, levágtuk a kocsi tetejét, levágtuk a két ajtót, csak így lehetett menteni és megmenteni az életveszélyes egyik, és súlyos másik sérültet. Dr. Sirák András irányította a mentők munkáját, akik kórházba is vitték őket.

Később a 811-es útra kaptunk riasztást, ahol a jelzés szerint személygépkocsi csúszott árokba. Odaérve már nem volt a balesetnek helye, fennakadás sem volt. Mobiltelefonon értesítettük a Székesfehérvári tűzoltóság Műveleti irányítóját, akitől a következő utasítást kaptuk. Vonuljunk tovább Pákozd-Kisfalud közé, mert ott több jármű akadt el a hófúvásban. Menet közben tapasztaltuk, hogy a Kisfaludi úti kereszteződésben a 7-es főút teljesen be volt állva. Több kamion keresztbefordult a jeges, havas úton, elállták a továbbhaladás lehetőségét. Ezeket a járműveket kellett felvontatnunk az emelkedő tetejére, hogy tovább tudjanak haladni. Ugyanitt több tucat személygépkocsit is kisegítettünk a hó fogságából, mert az úton keresztbefordulva ezek is akadályozták a továbbhaladást. A forgalom a munkák után teljesen helyreállt, valamennyi járművet kimentettünk, illetve félrevontattunk. A 7-es utat teljesen felszabadítottuk! Külső segítség nem érkezett, a mentést a pázmándi ÖTE egyedül végezte.
Később a börgöndi elágazáshoz kaptunk riasztást. Ez után Csákvár és Lovasberény következett. A 811-es úton a pátkai benzinkútnál visszafordítottak bennünket. Innen vonultunk a 7-es útra Dinnyés-Agárd közé, ahol fa dőlt az útra a heves szélviharban. Az utat megtisztítottuk, a főút ismét felszabadult.
Haza indultunk már, de a pázmándi Szőlőhegy alatt, a falu határában ért az újabb riasztás bennünket. Az M7-es alatti útra mentünk, ahol a jelzés szerint Sukoró határában busz csúszott az árokba. A helyszínen nem találtunk a jelzésre utaló nyomokat. Haza indultunk ismét, de nem sikerült megérkezni. Vereben a dombtetőn elakadt autót mentettünk. A másik egységünk eközben Vereb és Pázmánd között egy árokba csúszott személyautót húzott ki. Éjjel egy órakor ért haza az önkéntes tűzoltók csapata.
Ennyi a vonulásunk története.

Sajnos a vonulásunkat a beavatkozást, a munkát nagyon akadályozta, az időt meghosszabbította, hogy valamennyi riasztásunkat saját mobil telefonunkon kaptuk, mivel a Tetra rádiónkat egy éve már elvették, a frekvencia nem működik, kikapcsoltak bennünket a közvetlen rádióforgalmazásból. Talán nem szükséges elmondani, hogy milyen hátrány ez, amikor a visszajelzést is a saját telefonunkon kellet adni, mennyi időt rabolt el a rádió hiánya. Egy tűzoltó mindig a forgalmazással volt elfoglalva. Ő teljesen vagy részlegesen a beavatkozásból kiesett a telefonálások miatt. Nem volt közvetlen összeköttetés a fehérvári hírközponttal. Igen értékes percek teltek el emiatt, amelyet még ebben a drámai megfeszített munkában sem kapcsoltak vissza. Ez nagyon fontos tényező, szeretnénk erre a nagy hiányosságra felhívni a vezetők figyelmét! A jövőben rádiók nélkül igen nehezen lehet a mentést végeznünk. A rádió életet is menthet egy adott helyzetben, amikor a másodpercek is számítanak!
El kell még mondanunk, hogy igen nagy segítséget kaptunk a pázmándi polgárőrségtől, amikor a tűzoltóautónkban már nem volt elég üzemanyag. Ők segítettek ki, hogy a riasztásokra időben és akadályozatás nélkül el tudjunk jutni.

Tisztelettel

Ambrus Sándor
az Önkéntes Tűzoltó Egyesület Pázmánd
elnöke

_______________________________________________

Pusztaszabolcs ÖTE

A Pusztaszabolcsi Önkéntes Tűzoltó Egyesület a március 14-15-ei viharos időszakban az alábbi mentéseket hajtotta végre:
14-én 15:40-től Pusztaszabolcs - Adony közötti szakaszon 11 autót mentettünk ki a hó fogságából.
15-én Pusztaszabolcs - Adony között 4 autót ; Pusztaszabolcs-Besnyő között 6 autót mentettünk ki a hó fogságából.
5 fő dolgozott felváltva.


Pusztaszabolcs 2013-03-17
Kaszás János ny.tű.őrnagy tűzoltóparancsnok



Vissza a tartalomhoz | Vissza a főmenübe